همایش بین المللی تفسیر «تسنیم»، اثر عظیم علمی و تفسیری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، صبح امروز با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، آیت الله آملی لاریجانی، آیت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، آقایان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن حاجی میرزایی رییس دفتر ریاست جمهور و جمع دیگری از مسئولین کشوری و لشکری و همچنین علماء، فضلاء، اساتید، طلاب و دانش پژوهان در سالن همایش های مدرسه دار الشفاء در قم برگزار گردید.
![]()
حجتالاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بینالمللی اسرا در این مراسم، با ذکر این مطلب که آیت الله العظمی جوادی آملی دوسال پیش از تسنیم، تفسیر موضوعی را آغاز کردند، بیان داشت: تفسیر تسنیم از سال ۶۱ آغاز شد و تا سال جاری ادامه یافت. یکی از برکات تسنیم آن بود که جامعه اسلامی با عطر دل انگیز قرآن آشناتر شد و نه تنها مساله آگاهی و شناخت، بلکه مسأله معرفت عمیق تر به لایه های زیرین قرآن نیز دیده شد.
وی افزود: اولین نتیجهای که تفسیر تسنیم داشت، ارتقای فضای معنوی جامعه اسلامی و آشنایی با مفاهیم آن بود، نه تنها مردم از طریق این تفسیر با عطر دلانگیز قرآن آشنا شدند، بلکه این آشنایی به لایههای عمیقتری از قرآن نیز رسید. تفسیر تسنیم علاوه بر افزایش آگاهی عمومی، فضای علمی جامعه اسلامی را نیز ارتقاء داد و باعث شد که پژوهشگران قرآن از آن بهرهبرداری کنند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: این تفسیر نه تنها به فهم عمومی قرآن کمک کرد، بلکه در عرصههای علمی و فقهی نیز تأثیرگذار بوده است. استاد در هر باب علمی قرآن، آن را از منظر علمی مورد بررسی قرار داده و فقه قرآنی را به عنوان منبع اصلی فقه معرفی کردند،اگر بخواهیم طراز قرآنی جامعه را با امروز مقایسه کنیم قطعاً مقایسه ای امکان ناپذیر است، زیرا جامعه ما با حقایق قرآنی آشنا شده است.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: علامه جوادی آملی در هر بابی از ابواب قرآن یعنی هر آیهای از آیات الهی را از منظر علوم مختلف بررسی می کردند. یعنی اگر یک آیه ای ناظر به مساله فقهی بود، فقیهانه آن را بررسی می کردند و نظر قرآنی خود را از آن منظور بیان می کردند. یعنی قرآن در فقه ما به عنوان یک منبع عظیم شناسایی شده است. این مسأله اختصاصی به مسأله فقه نیز ندارد، یعنی اگر یک مسأله کلامی چون جبر و اختیار و قضا و قدر و یا خیر و شر یا توحید به معنای ذاتی و صفاتی و افعالی و ربوبی مطرح می شد ایشان به عنوان یک متکلم به تمام معنا وارد می شدند. ایشان از منظر علم کلام به تفسیر می نگریستند.
استاد مرتضی جوادی آملی یادآورشد: اگر مسأله حکمی نیز بود ایشان از منظر درگاه علم حکمت وارد می شدند و ورود و خروج حکیمانه ای داشتند. همانگونه که در عرفان نظری و عملی نیز ورود داشتند از مبنای این دو علم وارد می شدند و مباحث عرفان نظری و عملی را در این تفسیر می آوردند.
وی گفت: اگر این تفسیر به ۸۰ جلد رسید به این دلیل بود که همه علوم که در اختیار حوزه علمیه ما بود در خدمت این تفسیر قرآن گرفت. مسئول سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ آیسسکو در سال ۸۵ نوشت که آیت الله جوادی آملی علم فلسفه، عرفان، کلام و.. را در خدمت قرآن قرارداد. یعنی این علوم در معرض اندیشه الهی قرآنی قرار گرفته است.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: حضرت استاد در این تفسیر نه تنها متفقهانه وارد شدند هر بار به آیه رحمت الهی می رسیدند از جایگاه رحمت و بشارت وارد می شدند. ایشان تنها به علم توجه نداشتند بلکه به علم و معرفت و روحانیت توجه داشتند.
وی یادآور شد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیان کردند و این تفسیر را افتخاری برای حوزه قلمداد کردند، علامه جوادی نیز تاکید کردند که این تفسیر، محصول حوزه علمیه است و کار فرد نیست!
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پایان بیان کرد: همه رسانه هایی که این سالها افکار عمومی را در این حوزه آگاهی بخشی کردند نیز نقش مهمی در ایجاد فضای عطرآنگین قرآنی داشتند.
اخبار مرتبط:
مقام معظم رهبری: حوزه وامدار آیت الله جوادی آملی است / تفسیر تسنیم از افتخارات شیعه است
آیت الله العظمی جوادی آملی: تفسیر «تسنیم» محصول حوزه علمیه است / حوزههای علمیه میتوانند دستاوردهای علمی بزرگی رقم بزنند
گزارشی از همایش بین المللی تفسیر تسنیم / رونمایی از 80 جلد تفسیر تسنیم
گزارشی تصویری همایش بین المللی تفسیر تسنیم (1)